Declaraci贸n institucional da 2陋 Conferencia de Presidentes de Gobernos Provinciais

 

Badaxoz, 18 de novembro de 2016.

Desde o comezo da nosa democracia, as Deputaci贸ns Provinciais foron protagonistas, como gobernos locais intermedios, da mellora xeral dos nosos pobos e cidades, sendo as instituci贸ns p煤blicas m谩is adecuadas, para a vertebraci贸n e cohesi贸n territorial, axudando aos municipios a desenvolver as s煤as competencias e a prestar m谩is e mellores servizos. O seu obxectivo final foi, e 茅, a achega de m谩is benestar aos cidad谩ns, ofrecendo servizos de calidade, que garanten a igualdade de oportunidades, evitando as铆 que haxa cidad谩ns de segunda e de primeira.

Ao longo de todos estes anos, prestaron permanente asistencia, cooperaci贸n xur铆dica, econ贸mica e t茅cnica, as铆 como asesoramento, facilitando o adecuado funcionamento dos municipios, especialmente daqueles con menor n煤mero de habitantes.

Consideramos que o papel das Deputaci贸ns 茅 esencial para os pequenos municipios.

O despoboamento do medio rural, como consecuencia da ausencia de suficientes pol铆ticas vertebradoras e cohesionadoras do territorio, insuficientemente desenvolvidas constitucionalmente, xera graves riscos respecto da sustentabilidade, en relaci贸n 谩 suficiencia alimentaria, hidr谩ulica, enerx茅tica e a mesma calidade ambiental daqueles que residen nas cidades. Por iso, o reco帽ecemento efectivo do papel que xogan os municipios de menos de 20.000 habitantes, na xesti贸n e conservaci贸n do territorio, deberase vincular 谩 revisi贸n do gasto e investimento p煤blico, as铆 como do funcionamento, representaci贸n e r茅xime de financiamento das Deputaci贸ns Provinciais, condicion谩ndose por criterios constitucionais de xustiza social, vertebraci贸n do territorio e igualdade de oportunidades entre o medio rural e o urbano.

O protagonismo dos gobernos provinciais, non s贸 茅 acorde coas demandas dos cidad谩ns que residen no mundo rural e dos que o fan en zonas m谩is poboadas pero necesitadas de colaboraci贸n supramunicipal, sen贸n que v茅n tam茅n lexitimada polo marco xur铆dico constitucional espa帽ol. O disposto nos artigos 137 e 141.2 da Constituci贸n foi interpretado polo Tribunal Constitucional, no sentido de p贸r de manifesto que as instituci贸ns provinciais constit煤en ou te帽en ao seu cargo "compo帽entes esenciais cuxa preservaci贸n se xulga indispensable para asegurar os principios constitucionais".

Os gobernos provinciais supo帽en un gasto p煤blico eficiente e necesario, por canto:

鈥 As deputaci贸ns provinciais son instituci贸ns saneadas. Cumpren cos prazos de pagos a provedores e contratistas. Todas presentan un per铆odo medio de pago a provedores na contorna de 30 d铆as ou menos, e mesmo 17 delas pagan antes dos 30 d铆as.

鈥 A d茅beda das deputaci贸ns representa o 8% da d茅beda de todas as entidades locais e o 0,3% do PIB nacional.

鈥 As Deputaci贸ns Provinciais destinan aos seus gastos de funcionamento unha porcentaxe inferior ao das outras administraci贸ns p煤blicas.

Considerando plenamente lexitimados os gobernos locais intermedios, entendemos, desde a perspectiva de gobernos locais, a necesidade de afrontar a modernizaci贸n da Administraci贸n p煤blica espa帽ola, inclu铆das as deputaci贸ns co obxectivo posto no mellor desenvolvemento das s煤as competencias, prioridades e optimizaci贸n na xesti贸n dos recursos, orzamento e emprego p煤blico.

A estrutura pol铆tico-administrativa dos gobernos locais intermedios espa帽ois, continuar谩 sendo unha xesti贸n p煤blica eficaz e transparente ao servizo dos cidad谩ns da provincia, afondando na mellora dos servizos, e a calidade de atenci贸n, a eficiencia do orzamento, e no car谩cter regulado da s煤a actuaci贸n, especialmente aquelas materias onde non s贸 茅 legal e posible, sen贸n socialmente necesario fomentar a concorrencia competitiva, singularmente na actividade contractual e a de fomento.

As铆 mesmo seguimos defendendo que os gobernos locais intermedios son os id贸neos, desde unha 贸ptica de capacidade aut贸noma para xestionar pol铆ticas propias, no 谩mbito das s煤as competencias, por iso, non podemos deixar de expor a necesidade de mellora dun novo marco de financiamento local, non s贸 para as provincias, sen贸n tam茅n para os municipios. Os gobernos locais non deben seguir sendo os sacrificados en adoptar as medidas orzamentarias e financeiras necesarias, como consecuencia do cumprimento das esixencias da Uni贸n Europea para o Estado Espa帽ol.

Dalgunha maneira, a sociedade espa帽ola reco帽ece a contribuci贸n dos gobernos provinciais como gobernos locais intermedios 谩 inmensa transformaci贸n do mundo rural do noso pa铆s, pero, 谩 vez, dem谩ndanos, en funci贸n das novas circunstancias de toda orde que concorren no momento actual, que se afronte a necesidade de avanzar cara 谩 elecci贸n directa das corporaci贸ns provinciais, para que esta concentre os seus esforzos no aspecto esencial que xustifica a existencia das Deputaci贸ns, Cabidos e Consellos Insulares.

Nun momento crucial en que a UE traballa na repartici贸n de fondos contra o despoboamento, entendemos que, pola exitosa traxectoria de xesti贸n que nos avala e o co帽ecemento da problem谩tica rural, debemos ser os xestores dos devanditos fondos.

Igualmente, as corporaci贸ns locais reivindicamos a participaci贸n no Consello de Pol铆tica Fiscal e Financeira e abrir o debate do financiamento das entidades locais, ao mesmo tempo que o das comunidades aut贸nomas.